Masz problem z grafiką, którą z jakiegoś powodu drukarnia nie przyjęła? Najczęstszy komunikat „Plik nie jest przygotowany do druku”.

Czy zdarzyła Ci się sytuacja, że drukarnia nie przyjęła Twojego projektu, ponieważ plik nie był przygotowany do druku? Czy dostałeś informację telefonicznie lub mailowo o wykonaniu pracy od nowa lub poprawce nawet jednego elementu? Wiesz, to wyjdzie raz, potem drugi, a potem będziesz już pamiętał co zrobiłeś źle, bo któż nie uczy się na błędach? Z drugiej strony nie jesteśmy idealni 😉

W mojej pracy zdarza się, że popełnię błąd. Wiele razy zapomniałam zamienić jakiejś grafiki na CMYK-a lub zamienić tekstu na krzywe, ale dzięki kontaktom z drukarniami poznałam, że to powinno wyglądać tak i przez to uświadomili mi, że warto zwrócić uwagę na to i to. Pamiętam jaki miałam problem z tym jak zrobić lakier wybiórczy w katalogu. Szczerze to intuicja mi podpowiedziała, a drugie to kompendium wiedzy jakim jest internet. Wiele razy zastanawiałam się jak składać książkę czy zrobić impozycję!

W życiu bywa różnie, ponieważ pliki dostajemy także z zewnątrz i wiele grafików musi się z tym zmierzyć. Analiza każdego projektu zajmuje niewiele czasu, ale jak znajdzie się jeden element niedostosowany do potrzeb i warunków jakie preferuje drukarnia ten projekt zostanie odrzucony.

Co ma największy wpływ na czynniki odrzucenia projektu?

1. Nie zamieniłeś grafiki z RGB na CMYK

To jest bardzo częsty problem, który wynika jak wspomniałam wcześniej z przesyłania plików z zewnątrz lub znalezienie grafik w internecie. Musisz zdać sobie sprawę, że są wyznaczone granice i drukarnie trzymają się ich, ponieważ wiedzą, że jeżeli ktoś nie zastosuje ich – Twoja kolorystyka nie będzie taka jaką sobie wymyśliłeś lub masz odgórnie wyznaczone kolory przykładowo przez firmę. Chcesz je mieć według specyfikacji, a wychodzi zupełnie coś innego. Musisz zachować tą proporcję. Najprościej jak możesz zapamiętać to, że CMYK z reguły jest do druku, a RGB do internetu. Optymalna rozdzielczość zdjęć w plikach cyfrowych, jeśli chodzi o kolorystyką CMYK to 300 dpi i takiej należy się trzymać.

Zauważ kolorystykę pomiędzy CMYK, a RGB
Źrodło: webriti.com

Sposobem moim na sprawdzanie plików jest bardzo prosty. Jest to sam PDF. Ze względu na rozbudowany program jestem w nim w stanie zrobić wszystko. Nawet nie mając zamienionych fontów na krzywe usunąć literkę i dodać nową lub dodać z pliku kolejną stronę.

Często słyszę „Kolorystyka się różni”. Widziałam wiele wizytówek, które były drukowane w tej samej drukarni: przykładowo 100 sztuk, póżniej kolejne 300 sztuk i ewidentnie różniły się między sobą. Co trzeba zrobić? Po pierwsze trzeba znaleźć zaufaną drukarnię, nie taką z internetu. Może nawet gdzieś za rogiem jest, a Ty o tym nie wiesz. Po drugie projektować swoją specyfikację, żeby jasno zdeklarować jakich kolorów należy używać. Po trzecie negocjować 😉 Po czwarte możesz nie przyjąć towar, który jest zupełnie inny od Twoich wymagań czy potrzeb.

Źrodło: zapakuj.to

2. Nie wyznaczyłeś odpowiednich spadów

Spady to obszar grafiki wychodzący poza linię cięcia. Brak spadu to błędy podczas operacji introligatorskich, ale także może powodować obcięcie nie na ten wymiar, o którym podczas wywiadu była mowa. Dlatego należy definiować spad co najmniej od 3 – 5 mm. Należy dostosować grafikę, tak żeby nie okazało się, że po przycięciu zostanie baza białej kartki jakieś 1-3 mm. To oznacza, że nasza grafika nie została dostosowana do obszaru brutto tylko netto.

Screen edycji wizytówki w Indesignie
Opis co oznaczają określone linie
Zaznaczone czerwonym kółkiem to kolory dodatkowe

3. Nie zaznaczyłeś spadów

Spady są bardzo ważne. Dzięki nim wiemy jaki obszar zostanie obcięty i jaki wymiar będzie miała dana grafika. Pamiętaj o zdefiniowaniu i zaznaczeniu tej opcji!

4. Nie zamieniłeś czcionki na krzywą

Jak z trybu edycji zamienić czcionki na krzywe? CTRL+SHIFT+O

Ważna sprawa! Jeżeli nie zamienisz czcionki na krzywe – może się okazać, że cała Twoja praca może pójść na marne, ponieważ wszystkie czcionki rozsypały się podczas przesyłania pliku przykładowo mailem. Warto o tym pamiętać!

5. Nie ustawiłeś marginesów

Marginesy są nieodłączną sprawą do projektowania. Jeśli je wyznaczysz to pamiętaj o tym, że Twój tekst czy grafika zostają w bezpiecznym polu. Zauważ, że jak ich nie wyznaczysz projekt wygląda koszmarnie, a gdy ustawisz je blisko formatu netto to spodziewaj się tego, że może zostać odcięta część twojego loga, bądź jedna literka z nazwy firmy. Dobrze wiemy, że nie o to chodzi.

6. Nieświadomie dodałeś kolor dodatkowy np. Pantone

Lub świadomie 🙂 Uzyskujesz kolor, który otrzymujesz według wzornika. Pamiętaj o tym, że cena za Pantone jest zupełnie inna, niż w podstawowych kolorach CMYK.

CMYK, a RGB, a PANTONE
Źrodło: bhbprint.com.au
Wzornik kolorów PANTONE
Źrodło: FreeImages.com

Warto się zastanowić czy nie zrobiłeś błędu podczas przesyłania pliku do druku. W dzisiejszym czasach drukarnie mają swoją platformę do wycen. Możesz bezpośrednio dobrać odpowiednie parametry (papier, kolor, format), przesłać plik na ich serwer, gdzie automatycznie sprawdza Twoje dzieło. Jeżeli występują błędy wszystko jest opisane ze szczegółami. Oferują, że po zalogowaniu dostaniesz atrakcyjne wartości. To jest coś tego typu jak sklep internetowy, gdzie składasz zamówienie, potem idzie do realizacji.

Tylko uważaj i wybieraj sprawdzone drukarnie!

W czym mogę pomóc?
Facebook
Facebook
LinkedIn
Instagram